PER VACANCES TOCA ESTUDIAR
Les vacances d’estiu bàsicament són per descansar i
gaudir en família, crear vincles emocionals que enforteixin les relacions entre
nosaltres i per compartir estones de joc amb el nostres fills i per què no
repassar una mica el que s’ha fet durant l’any a l’escola per no perdre l’hàbit
del tot i per refrescar la memòria. Un bon moment de compartir amb els nens a
part de jugar amb ells potser la de fer deures. Hem d’entendre els deures no
com una obligació si no més be com una continuació del seu procés
d’aprenentatge. Els professors detecten que a la tornada de vacances els nens
baixen el seu rendiment en càlcul i en ortografia però en canvi milloren la
seva comprensió lectora. Reforçar aquests aspectes una estoneta cada dia jo
crec que és positiu pel seu aprenentatge.
Podem reforçar aspectes del seu aprenentatge d’una
manera lúdica fent activitats
relacionades amb el que els nens han après durant el curs. Visitar museus, fer
algun taller creatiu... Per exemple si els nens han treballat les plantes i els
arbres anar d’excursió a la muntanya i classificar els arbres i les plantes que
hem vist per espècies... anar al museu de la ciència i que ens expliquin coses
del que han estudiat...anar al zoo i que diferenciïn els animals per espècies i
categories... Els nens d’aquesta manera lúdica i entretinguda estan continuant
el seu procés d’aprenentatge.
Quina mena de
deures cal posar?
Com sempre dependrà dels nens i sobretot de si son
estudiants de primària o secundària, si han passat amb bons resultats el curs o
bé si d’altra banda han de millorar algun aspecte. Normalment a la reunió de fi
de curs els mestres ens donen a tot els pares unes pautes per fer a casa. A vegades ens recomanen els
quaderns d’estiu d’alguna editorial en concret o ens donen una guia per què
treballem amb el nen aquells aprenentatges que els ha costat més assolir. Les
llibreries estan plenes de quaderns d’estiu de totes menes i per totes les
edats i si volem optar per preparar-los nosaltres les feines, partint de les
matèries que s’hagin treballat durant l’any a internet podem trobar molts
recursos per fer-los nosaltres mateixos. Per exemple per reforçar la
lecto-escriptura podem ajudar-nos del llibre que el nen s’estigui llegint
aquest estiu. Fer un petit resum o una petita redacció del que s’ha llegit en
un capítol, un dibuix... i un petit dictat. Si el que volem és reforçar les
matemàtiques podem inventar-nos problemes quotidians que ens estiguin passant
durant les vacances jugant per exemple a veure quans diners ens han costat les
entrades d’un parc si cadascuna val x i n’ hem comprat 4, etc... De totes
maneres, com he dit abans dependrà molt del que hagi passat durant el curs. Si tenim la sort d’anar de viatge, podem
fer-li fer al nen un quadern de ruta, un diari de viatge on descrigui que s’ha
fet cada dia, quins llocs s’han visitat, que busqui informació al respecte,
quans diners hem gastat....
Si el nen ha suspès alguna assignatura el mestre ja
haurà proposat unes feines específiques per reforçar aquest estiu .
El que no s’ha de fer es convertir totes les vacances
en una obligació. Hem de planificar unes setmanes que siguin totalment de
descans, on no hi hagi deures i unes altres on durant una estoneta cada dia el
nens facin aquest deures que estem parlant. Lo ideal i dependrà també de l’edat
del nen és no més de mitja horeta una horeta en funció de l’edat del nen. Si
els deures els ha posat el professor i després els ha de dur a l’escola o bé
hem comprat un quadernet i creiem que s’ha d’acabar hem d’organitzar el temps
que implicarà acabar-lo. Comptem els fulls o bé els temes que tingui i els
dividim pels dies que hem pactat. Aquesta planificació i proposta conjunta amb
els nens, fixar objectius realistes, motiva més als nens a l’hora de fer
aquests deures que per a ells resulten tant pesats.
Com dèiem l’altre dia dins de la planificació que
fèiem amb ells de les vancances hem de pactar un horari per fer-los.
Preferiblement al matí quan els nens estan més descansats o si pel que heu
organitzat no potser una hora de la tarda quan encara no estiguin massa
cansats. És important triar el lloc on es faran els deures, l’espai per
concentra-se. Com que potser que no siguem a casa, trobar un lloc tranquil on
no hi hagi gaires distraccions és important per què aquesta mitja horeta que
destinarem a fer els deures sigui realment mitja hora de feina
Com podem
ajudar-los a fer els deures?
Hem de tenir
clar que els deures els han de fer ells però implicar-nos en el que estan fent
mostra interès per part nostra i els motiva a fer les feines. Això no vol dir
que ens haguem de seure al seu costat a fer els deures durant aquesta estona
però si hem de revisar-los i ser a prop per si els sorgeixen dubtes sense que
estiguem ocupats en aquell moment. Com que ja haurem programat els deures amb
ells i haurem organitzat i pactat uns horaris conjuntament els nens han de
veure que l’ interès no s’acaba aquí si no que revisarem amb ells el que facin
i els animarem a anar assolint els objectius marcats per motivar-los i que
vegin els resultats del seu progrés.
Llegir una estoneta amb ells cada dia i comentar el
que s`ha llegit, fer algun dictat del que s’ha llegit els motiva i ens fa estar
més a prop seu. Als més grans els podem recomanar una lectura que a nosaltres
ens hagi agradat i triar-la amb ells o bé anar a una llibreria o una biblioteca plegats i agafar algun llibre relacionat amb
alguna de les activitats o hobbies del nen, comentar-lo.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada