ASSIGNATURA PENDENT



AUTOCONEIXEMENT I GESTIÓ EMOCIONAL A L'E.S.O

Ja fa dues setmanes que  hem començat el curs 2020-21. Un curs estrany i marcat per la COVID19 que farà que alguns alumnes compaginin les classes on-line i les presencials. Els nens, els adolescents i els joves han  estat sense sociabilitzar amb els seus companys i amics durant molts mesos. Les rutines d’anar a l’escola, el fet de tenir un lloc diferenciat d’estudi van variar i això ha tingut conseqüències tant a nivell cognitiu com a nivell emocional en els nostres alumnes.

Totes les experiències que vivim al llarg de la nostra vida però sobretot durant les etapes més primerenques modifiquen la nostra estructura cerebral i en conseqüència afecten la nostra salut mental. Les conseqüències del confinament en nens i adolescents les estem començant a veure i preveiem que encara n’anirem veient de noves  a més llarg termini.

 Si la manera de relacionar-se dels joves ja era diferent que la nostra a la seva edat, les xarxes socials han acabat d’allunyar-nos i el confinament ha fet que aquesta arreli més ja que ha estat l’única manera de fer-ho i per què a casa ho hem normalitzat.

Igual que en els adults el confinament ha afectat a l’atenció i a la concentració i això es reflectirà en el seu rendiment escolar.

L’estrès al que han estat sotmesos per la por o pel que hagin pogut passar depenent de la situació familiar pot haver deixat seqüeles que els durin encara.

La resiliència en els nens, sobretot en els més petits és més baixa que en els adults ja que ells no poden projectar un futur perquè viuen el present, el seu present immediat i com a molt un futur també immediat i els costa imaginar un futur a mig o llarg termini millor que el seu present.

Per aquestes i moltes d’altres coses que podíem anar numerant ens podem trobar amb nens, adolescents i joves que tant emocional com cognitivament passin un curs més complicat que els altres i això repercuteixi en el seu desenvolupament en aquests aspectes de la seva vida.

Tot i sabent la importància de la intel·ligència emocional, de l’autoconeixement i de la gestió de l’estrès i de les emocions per la salut tant mental com física d’una persona així com per la seva actitud enfront la vida. Aquest curs com els altres, però sobretot aquest, trobo a faltar de nou una assignatura nova en el currículum acadèmic dels alumnes. No tinc clar com es diria aquesta assignatura, si Gestió emocional o autoconeixement,...però el que si que tinc bastant clar és quina mena de continguts hauria d’encabir aquesta assignatura.

Per què crec que és tant important conèixer-nos a nosaltres mateixos, aprendre a qüestionar-nos les nostres creences i els nostres valors i tenir eines de gestió emocional com les ciències o les lletres que ens ensenyen de manera obligatòria? Per la mateixa raó per la qual aquesta assigantura encara no existeix; per què coneixer-nos fa que siguem més lliure pensadors. Aquesta assignatura no hauria de ser optativa, hauria de ser obligatòria i la nota no te l’haurien de posar els profes sinó que la nota te l’hauries de posar tu mateix depenent del que creguis que has millorat com a persona.

Anem a veure que crec que s’hauria d’aprendre en aquesta matèria.

1. AUTOCONEIXEMENT. Igual que ens fan estudiar les parts, sistemes, circuits o aparells que conformen el nostre cos i per a què serveixen i més o menys com funcionen, hauríem d’explicar als adolescents (per què crec que aquesta matèria s’hauria de començar a aprendre a partir dels 13-14 anys) com arribem a realitzar una conducta i com es formen les nostres estructures mentals, els nostres patrons que ens faran ser com som i com podem modificar-los quan aquests ens perjudiquin. Saber això, conèixer què és una estructura mental és molt bo!! Ens ajuda a canviar patrons i ens ajuda a entendre per què fem coses de les que després ens penedim o per què prenem les decisions que prenem.

2. HABILITATS SOCIALS:  les habilitats socials serveixen per afavorir les relacions interpersonals de manera verbal o no verbal. Les relacions interpersonals són molt necessàries per poder comportar-nos en societat, en diferents àmbits i entendre el nostre voltant. Dins d’aquestes hi trobem l’empatia, el saber estar, el saber esperar, el saber agrair, el saber rebre una crítica, el saber frustrar-nos, la resiliència,etc.. Habilitats que a vegades seran més importants per trobar feina que no pas el currículum que un tingui.

3. HABILITATS COMUNICATIVES. Aprendre a demanar les coses sense por i sense agredir a l’altre fent valer els nostres interessos, aprendre a dir que no, resumint assertivitat. Aprendre a expressar els nostres sentiments i a comprendre els dels altres.

4. GESTIÓ EMOCIONAL. Aprendre  a gestionar les nostres emocions per que aquestes no ens juguin males passades.

5. APRENDRE A QÜESTIONAR ELS NOSTRES VALOS I CREENCES. Aprendre a fer preguntes i a fer-nos-les a nosaltres mateixos per poder tenir criteri propi i així augmentar la nostra creativitat a l’hora de resoldre problemes que ens vagin apareixent a la vida.

6. GESTIÓ DE L’ESTRÈS. Adquirir eines de gestió de l'ansietat i de l'estrés que ens perjudica per tal que els agents estressors de la vida no ens dominin i acabin afectant la nostra salut.

En definitiva aquesta assignatura ajudaria crec, a créixer com a persones i a tenir eines que ens permetin ser millors persones

Jo voldria que els meus fills tinguessin aquesta assignatura. I vosaltres?

RAC1 MIRALLS. ASSIGNATURA PENDENT

Comentaris

Entrades populars