ASSIGNATURA PENDENT
Ja
fa dues setmanes que hem començat el
curs 2020-21. Un curs estrany i marcat per la COVID19 que farà que alguns
alumnes compaginin les classes on-line i les presencials. Els nens, els
adolescents i els joves han estat sense sociabilitzar
amb els seus companys i amics durant molts mesos. Les rutines d’anar a
l’escola, el fet de tenir un lloc diferenciat d’estudi van variar i això ha
tingut conseqüències tant a nivell cognitiu com a nivell emocional en els
nostres alumnes.
Totes
les experiències que vivim al llarg de la nostra vida però sobretot durant les
etapes més primerenques modifiquen la nostra estructura
cerebral i en conseqüència afecten la nostra salut mental. Les conseqüències
del confinament en nens i adolescents les estem començant a veure i preveiem
que encara n’anirem veient de noves a més
llarg termini.
Si la manera de relacionar-se dels joves ja
era diferent que la nostra a la seva edat, les xarxes socials han acabat
d’allunyar-nos i el confinament ha fet que aquesta arreli més ja que ha estat
l’única manera de fer-ho i per què a casa ho hem normalitzat.
Igual
que en els adults el confinament ha afectat a l’atenció i a la concentració i
això es reflectirà en el seu rendiment escolar.
L’estrès
al que han estat sotmesos per la por o pel que hagin pogut passar depenent de
la situació familiar pot haver deixat seqüeles que els durin encara.
La
resiliència en els nens, sobretot en els més petits és més baixa que en els
adults ja que ells no poden projectar un futur perquè viuen el present, el seu
present immediat i com a molt un futur també immediat i els costa imaginar un
futur a mig o llarg termini millor que el seu present.
Per
aquestes i moltes d’altres coses que podíem anar numerant ens podem trobar amb
nens, adolescents i joves que tant emocional com cognitivament passin un curs
més complicat que els altres i això repercuteixi en el seu desenvolupament en
aquests aspectes de la seva vida.
Tot
i sabent la importància de la intel·ligència emocional, de l’autoconeixement i
de la gestió de l’estrès i de les emocions per la salut tant mental com física
d’una persona així com per la seva actitud enfront la vida. Aquest curs com els
altres, però sobretot aquest, trobo a faltar de nou una assignatura nova en el
currículum acadèmic dels alumnes. No tinc clar com es diria aquesta
assignatura, si Gestió emocional o autoconeixement,...però el que si que tinc
bastant clar és quina mena de continguts hauria d’encabir aquesta assignatura.
Per
què crec que és tant important conèixer-nos a nosaltres mateixos, aprendre a
qüestionar-nos les nostres creences i els nostres valors i tenir eines de
gestió emocional com les ciències o les lletres que ens ensenyen de manera
obligatòria? Per la mateixa raó per la qual aquesta assigantura encara no existeix; per què coneixer-nos fa que siguem més lliure pensadors. Aquesta assignatura no hauria de ser optativa, hauria de ser
obligatòria i la nota no te l’haurien de posar els profes sinó que la nota te
l’hauries de posar tu mateix depenent del que creguis que has millorat com a
persona.
Anem
a veure que crec que s’hauria d’aprendre en aquesta matèria.
1. AUTOCONEIXEMENT. Igual que ens fan estudiar les parts, sistemes, circuits o
aparells que conformen el nostre cos i per a què serveixen i més o menys com
funcionen, hauríem d’explicar als adolescents (per què crec que aquesta matèria
s’hauria de començar a aprendre a partir dels 13-14 anys) com arribem a
realitzar una conducta i com es formen les nostres estructures mentals, els
nostres patrons que ens faran ser com som i com podem modificar-los quan
aquests ens perjudiquin. Saber això, conèixer què és una estructura mental és
molt bo!! Ens ajuda a canviar patrons i ens ajuda a entendre per què fem coses
de les que després ens penedim o per què prenem les decisions que prenem.
2.
HABILITATS SOCIALS: les habilitats
socials serveixen per afavorir les relacions interpersonals de manera verbal o
no verbal. Les relacions interpersonals són molt necessàries per poder
comportar-nos en societat, en diferents àmbits i entendre el nostre voltant.
Dins d’aquestes hi trobem l’empatia, el saber estar, el saber esperar, el saber
agrair, el saber rebre una crítica, el saber frustrar-nos, la resiliència,etc..
Habilitats que a vegades seran més importants per trobar feina que no pas el
currículum que un tingui.
3.
HABILITATS COMUNICATIVES. Aprendre a demanar les coses sense por i sense
agredir a l’altre fent valer els nostres interessos, aprendre a dir que no,
resumint assertivitat. Aprendre a expressar els nostres sentiments i a
comprendre els dels altres.
4.
GESTIÓ EMOCIONAL. Aprendre a gestionar
les nostres emocions per que aquestes no ens juguin males passades.
5.
APRENDRE A QÜESTIONAR ELS NOSTRES VALOS I CREENCES. Aprendre a fer preguntes i
a fer-nos-les a nosaltres mateixos per poder tenir criteri propi i així
augmentar la nostra creativitat a l’hora de resoldre problemes que ens vagin
apareixent a la vida.
6. GESTIÓ DE L’ESTRÈS. Adquirir eines de gestió de l'ansietat i de l'estrés que ens perjudica per tal que els agents estressors de la vida no ens dominin i acabin afectant la nostra salut.
En
definitiva aquesta assignatura ajudaria crec, a créixer com a persones i a
tenir eines que ens permetin ser millors persones
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada