LA FINESTRA DE JOHARI
COM ENS RELACIONEM? (FES CLIC A LA FRASE PER ESCOLTAR L'AUDIO
Kallmus
(Madame d’Ora) va néixer a Viena al 1881 va ser la primera fotògrafa d’èxit i
va ser pionera en retratar a estrelles
del teatre, la dansa o la pintura fora del seu àmbit i retratar l’aristocràcia
en actituds poc convencionals. Va fotografiar els darrers Habsurg, Coco
Chanel,etc.. Després de la segona guerra mundial es va dedicar a fotografiar
imatges de camps de refugiats i en la seva darrera exposició va barrejar
retrats de l’aristocràcia amb imatges d’animals mutilats en l’escorxador i els
camps de refugiats.
Un
dels projectes que s’han fet de les seves fotografies porta el nom de “Posa’m
guapa, Madame d’Ora” ja que totes les fotos dels seus models estaven retocades
i malgrat això tots els models li demanaven si podien posar´los més guapes i
més guapos.
Si
tot i haver retocat les imperfeccions de les fotografies encara no ens agradem
prou vol dir que no ens acceptem, vols dir que no esn veiem com ens veuen els
altres i per tant,. Com som? Com ens veiem nosaltres o com creiem que ens veuen
els altres?
Nosaltres
som com dèiem la passada setmana un 50% del que rebem d’herència, un 10% de les
nostres circumstàncies i un 40% de la nostra actitud davant d’aquestes dues. El
fet que no ens agradem o que ens agradem massa dependrà de la barreja
d’aquestes dues coses i de la importància que n’hi donis al fet o no d’agradar.
Hi ha molta gent que s’agrada molt a si mateixa, d’altra que no s’agrada gens i
d’altra que si no agrada als d’altres no s’agrada a si mateixa. Les nostres
creences que junt amb els nostres valors formen els nostres pensaments fan que
ens agradem més o menys, és a dir que pensem millor o pitjor de nosaltres
mateixos i això determinarà la nostra autoestima que es composa de la nostra
autoimatge , del nostre autoconcepte i de la nostra autoconfiança.
Anem
a posar forma a això per veure que el que som es forma tant del com ens veuen
del com ens veiem. Per exemple, una nena petita, creix pensant que és maldestre
perquè queia sovint. La seva família li diu que és maldestre i que no faci
segons què i ella ha assumit uns valors de respecte i obediència dins la
família. De gran cada cop que vol provar un esport nou es tira enrere perquè
creu que es maldestre i així es va fent gran, assumint que hi ha coses que no podrà fer i segurament
tampoc haurà estudiat el que ha volgut perquè els seus pares van triar per ella
i així suma i segueix. En canvi un altra nena en les mateixes
circumstàncies el que farà serà
qüestionar-se si realment és maldestre o no i provarà coses noves i en algunes
fallarà però hi tornarà i no es rendirà i no farà cas al que li diguin sinó que
farà el que vulgui.
L’autoestima
en una nena i en un altra variarà i això determinarà en gran mesura la manera
en la que ens veuen els altres que malgrat podem enganyar en com ens presentem
davant els altres, les persones que tenen l’autoestima més ben preservada són
les que variaran bastant poc la seva imatge. En canvi les que tenen
l’autoestima més baixa, intentaran presentar-se als demés per agradar ja que la
resposta que rebi determinarà el que pensi d’ella mateixa.
En
definitiva, som la barreja del que som i del que ensenyem i per això hi ha una
eina que es fa servir bastant en psicologia cognitiva que és la finestra de Johari que ens ajuda a conèixer millor com ens
relacionem amb els demés i que és el que ensenyem de nosaltres mateixos. Per
resumir-ho una mica, al meu blog penjaré la informació per si algú vol fer
l’exercici , podem dir que la finestra de johari està formada per 4 quadrants
que distingeixen 4 àrees de coneixement d’un mateix respecte les seves
relacions personals.
Així
trobem:
1. Àrea
Lliure; que es el quadrant d’allò conegut per un mateix i pels demés. Allò que
expliquem de nosaltres mateixos als demés i que donem a conèixer, en resum com
volem mostrar-nos.
2. Àrea
Oculta; que és allò conegut per nosaltres mateixos però no pels altres i a on
guardem aquells trets de personalitat que no volem mostrar i que ens guardem
per nosaltres mateixos.
3. Àrea
Cega; que és el que els altres veuen en nosaltres i que nosaltres no veiem. Ens
fa conèixer coses de nosaltres mateixos que no sabíem
4. Area
desconeguda; que és aquella que inclou tot allò que ni els altres ni nosaltres
mateixos coneixem sobre nosaltres com ara les nostres capacitats. Aquesta àrea
és la que té més potencial d’aprenentage.
Així
d’aquesta manera amb aquest model es poden donar fins a 16 maneres diferents de
relacionar-nos amb els altres i també amb nosaltres mateixos. A través
d’aquestes interaccions anem formant la
manera en la que ens relacionem i la manera en que ens veiem a nosaltres
mateixos.
COM REALITZAR LA NOSTRA FINESTRA DE JOHARI:
Demanant feedback a les nostres persones més properes per tal que ens diguin trets de la teva personalitat que et defineixin.
1. Fes una llista amb els 5 o 6 trets de la teva personalitat que creus que més et definieixen.
2. Demana a persones diferents i properes que et diguin característiques de la teva personalitat .
3. Classifica com a Àrea pública o Lliure aquells trets que tú has identificats i com a mínim un altra persona ha coincidit amb tu.
4. Classifica com a Àrea Cega els trets que altres han assenyalat de tu però tu no.
5. Classifica com a Àrea Oculta les característiques que tu has ennumerat però que els demés no han reconegut amb tu.
6. Classifica com a Àrea Desconeguda la resta de trets
Johari ens proposa un quadre de trets de personalitat (POSITIUS I NEGATIUS) per facilitar la tria a tu mateix i als altres.
A veure que apreneu!!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada